Saanko polttaa Koraanin?

Kirjoittanut Kari U. Huuhtanen

Sanotaan, että eri uskontojen vuoropuhelun tavoitteena on entistä parempi ymmärrys omasta ja toisten uskonnosta. Jos eri tavalla uskovat oppivat olemaan ”paremmin eri mieltä”, synnytetään luottamusta ja kunnioitusta. Ne ovat välttämättömiä, kun halutaan rakentaa rauhaa ja parempaa maailmaa. Sanotaan myös, että Sateenkaarimyönteinen koulu on jokaisen etu. Turvallisen ja sateenkaarisensitiivisen oppimisympäristön lisäksi sateenkaariteemat kuuluvat osaksi opetusta. Seksuaalisen suuntautumisen ja sukupuolen moninaisuuden esiin tuominen opetuksessa on kuulemma koulujen velvollisuus opetussuunnitelman perusteiden mukaisesti. Edellä olevat sanomiset voi mielestäni luokitella eri kansojen satujen ja tarinoiden joukkoon.

En tiedä, ottaako näitä viestejä tosissaan kukaan muukaan, kun kyseisiä ideologioita ajavat etupiirit sekä henkilöt ja Helsingin sekä Järvenpään kaupungit. Helsinkihän järjestää 6.–9.-luokka­laisille pakollisen sateen­kaari­työpajan, perustellen sitä lakisääteisyydellä. Uskonnonopetuksestakin voi kieltäytyä, tästä ei – miksi ei? Vahvan huhun mukaan Järvenpäässä ”potkitaan pihalle” suomalaiset, useita määräaikaisuuksia peräkkäin tehneet liikunnanohjaajat ym. ja heidän tilalleen otetaan nykykäsitysten ja tapojen mukaisesti huonolla tai olemattomalla kieli- ja osaamistaidolla varustetut työttömät maahanmuuttajat. Tämä toimenpideviritys näkynee jo nyt ainakin uimahallin kassalla jutustellessa. Osaamista ja ammattitaitoa, saati vakituista tekijää ei ko. paikassa kuullun perusteella arvosteta.

HUPS – annoin tavallaan väärää tietoa jo edellisessä kappaleessa, sillä määräaikaisesta työsuhteestahan ei ole tullut pihalle potkituksi, mikäli määräaikaisuutta ei vain jatketa tai tekijää vakinaisteta useammankaan määräaikaisuuden jälkeen. Koska lainsäädäntömme sanoo jotain määräaikaisista työsuhteista, niin ehkäpä AVIn ja muiden työvoimaviranomaisten olisi kuitenkin hyvä jututtaa aiheesta Järvenpään kaupungin johtoa ja työntekijöitä, en kuulu itse ns. ”etupiiriin”, joten en katso aiheelliseksi muuten puuttua asiaan. Aktiivisuus tulee löytyä mahdollisesti väärinkohdelluksi joutuneilta.

Meinasin taas edetä ”asiasta kahdeksanteen”, joten palataanpa aiheeseen ”saanko polttaa Koraanin”.

Saan toki, jos menen Ruotsiin polttamaan, mutta mitenkäs Suomessa, rakkaassa vapaassa synnyinmaassani? Polttaisin niin mielelläni lämmityskattilassani kaikki julkaistut uskontoaiheiset kirjat, niiden uskosta tai sisällöstä riippumatta. Tämä ei johdu ainoastaan sähkön ja polttoöljyn hinnasta.  Kaikki uskonnothan perustuvat johonkin ihmisen olettamaan ja ehkä toivomaankin. Kun oma pää pettää, niin pitää hakea voimaa tai oikeutusta erilaisille hyville ja pahoille teoille, joidenkin aikojen alussa elelleiden kynäniekkojen raapustuksista johtuen ja niihin vielä uskoenkin. Sateenkaariaatetta vastaan minulla ei muuten ole mitään, mutta silloin kun viranomaiset julkisesti liputtavat yksittäisen aatteen puolesta ja sitä pakkosyötetään kouluissa jälkeläisillemme, niin en asiaa voi hyväksyä. Tai voin ehkä sitten, kun käytänteet ovat tasa-arvoisia kaikille. Tervetuloa kouluihimme opettamaan FSB, PKK, ISIS, Sunnit, Jehovat, homofoobikot jne. Voi olla, että esimerkiksi rynnäkkökiväärin käyttötaito on jonain päivänä tarpeellinen Suomenkin alakoululaisille.  Muistetaan kuitenkin pitää välitunti jossain vaiheessa, se kuulemma piristää…. ja luoteja on luonnossa helpompaa väistellä.

Kukin tuntekoon olevansa nais-, mies-, trans- tai jonkun muun sukupuolinen ja uskokoon mihin tahansa tai olkoot uskomatta, mutta lapselle tulee antaa mahdollisuus itse kasvaa vapaasti omiin tuntemuksiinsa ns. normaalin kehityskulkunsa ja kunnollisen perusopetuksen kautta eikä niin, että jonkin ”HIHHULIN” pakkosyöttöä Koraanista ja ”AIVOPESUA” Setan seksuaalioppaista tarvitsee opiskellessaan kuunnella. Tämä koskee mielestäni kaikkeen eri uskontokuntaan tai katsantokantaan liittyvää. Itse sain kouluaikoinani mielestäni harvinaisen monipuolisen näkemyksen ja opetuksen erilaisista uskonnoista, mutta tasapuolisesti, kerronnallisesti ja ennen kaikkea kenenkään paasaamatta minkään aatteen erinomaisuutta. Saamastani tiedosta johtuen päätinkin jossain elämäni vaiheessa erota kirkosta – kiitos opettajille!

Biologian, äidinkielen, matematiikan ja liikunnan opetusta pidän tärkeimpinä nykykouluissakin. Näitä aineita opetellessaan lapsi jaksaa seurata opetusta sekä oppii erottamaan oikean väärästä, oli kyse sitten käyttäytymisestä, biologiasta tai uskonnoista. Liikkumalla lapsi pitää kuntoaan yllä ja jaksaa seurata opetusta. Biologian opettaja voi jopa näyttää kuvia ihmiskehosta ja pyytää paikallista lääkäriä tarvittaessa tarkemmin valaisemaan oppilaita sukupuolten välisistä eroista. Aivoitusten välistä eroa ei valitettavasti kukaan voi tarkemmin oppilaille valaista, mutta aivojen oletetun sijainnin voi kuvasta näyttää. Matematiikan opettaja voi antaa erilaisia laskutehtäviä, pärjäävät poikaoletetutkin myöhemmässä elämänsä vaiheessa kauppojen kassoilla, mikäli käteistä rahaa vielä silloin käytetään. Äidinkielen opetuksen avulla nämä edelliset asiat/aineet tulevat myös aidosti ymmärretyiksi.

Toimivissa kouluissamme ei pakkosyötetä opetussuunnitelman varjolla tällä hetkelläkään valtauskontoamme kristinuskoa eikä heille tarjota väkisin kenenkään tai minkään toimesta myöskään heterosensitiivistä opetusta, ei turvallisesti eikä turvattomasti. Eiköhän siis palauteta perusopetuksemme sille hyvälle tasolle, jossa se joskus oli ennen näitä ”leipäpedagogien” ja ”elämänkonsulttien” mukanaan tuomia tarpeettomia hifistelyjä itse merkityksellisten aiheiden ympärillä. Oppiminen kouluistamme katosi, koska kaiken piti olla ”kivaa”, keskittymiskyky ja päämäärä katosivat. Kiitos teille siitä ”leipäpedagogit ja elämänkonsultit” ja poliitikot. Ei oppimisenkaan tarvitse aina olla niin jumalattoman kivaa. Se kiva oppilaalle tulee siinä vaiheessa, kun hän tajuaa oppineensa jonkin asian, saa siis ”ahaa-elämyksen”.

Jossain vaiheessa ns. yläkouluissa oli muotia, että lukuvuoden päätteeksi oppilaat polttelivat koulukirjojaan.

Tämä ilmiö yleistyi opetuksen heiketessä. Oppimista siis ”inhottiin” tai ainakin niitä koulukirjoja. Jos koulukirjat saa seurauksitta polttaa, niin saako virsikirjan? Entäpä vihkiraamatun tai horoskooppikirjan? Faktatietoahan näistä sisältävät nimenomaan koulukirjat ja virsikirjat. Matikan kirjassa on matikkaa ja virsikirjassa laulujen sanoituksia. Muut edellisistä ovatkin suurin piirtein huuhaata, ainakin vailla todistettua totuutta. Ainoa rajoite Koraanin tai vastaavien opusten polttamiselle tulisi olla paloturvallinen toteuttaminen, oli kyseessä sitten julkinen tai yksityinen tapahtuma. Koraaniakaan ei tule siis polttaa pelti kiinni. Eikö historiatietojemme perusteella horoskooppien tai horoskooppikirjan polttamisen tulisi olla vähintään yhtä tuomittavaa, kun tuon Koraanin polttamisenkin? Vaikkakaan horoskooppien tulkinnan ja sen  järjestelmän alkuvaiheista ei kenelläkään ole varmaa tietoa, taitaa se kuitenkin olla vähintään uskontojen ja raamatun ikäinen ”tieteenhaara”. Monet myös uskovat horoskooppeihin, kuten Koraaninkin sanomaan.

Jo hyvin kauan sitten, ainakin pitkästi yli 2000 vuotta sitten – perimätiedon mukaan – jokainen itseään arvostava ja siihen riittävästi varallisuutta omaava ihminen kävi ennen mitään tärkeää valintaa kysymässä astrologilta, onko se hänelle oikea ja sopiva päätös. Tai onko edes ajankohta – vuosikaan – sopiva siihen? Olipa kyseessä avioliitto tai liiketoimi, tähtien otollinen asento haluttiin varmistaa etukäteen. Meidän tänä päivänä tuntemamme kaltaiseksi kiinalaisen horoskoopin sanotaan muotoutuneen vasta ensimmäisellä vuosituhannella j.Kr.

Myös Koraanin tulkitsijat ovat aikojen alusta olleet omasta mielestään oikeutetut tekemään mitä tahansa ja missä päin maapalloa tahansa aina oman kulloisenkin tulkintansa mukaan. Tästäkin johtuen olisi aika hieman ”taannuttaa” näitä Koraanista toimintamallejaan ammentavia kansoja ja kansanosia. Tähän on useita hyviä syitä, mutta mikäli haluamme vähentää maailmasta vaikkapa vain väkivaltaa ja diktatuureja, niin siinähän on jo syytä riittävästi. Mikäli kuitenkin haluamme jatkaa Erdoğanin, Putinin ja Kim Jong-unin malleilla, niin painot vaan käyntiin ja oppia jakamaan.

Eri uskontojen vuoropuhelun tavoitteenahan on ollut entistä parempi ymmärrys omasta ja toisten uskonnosta. No ei tullut uskontojen avulla tuhansien vuosien aikana ymmärrystä pätkän vertaa, tuli vain alistamista ja satoja vuosia kestäviä uskonsotia. Meillä ei vielä onneksi sodita, mutta aikamoisen työturvallisuusriskin Suomessakin nuo kaikenkarvaiset uskonharjoittajat mm. työpaikoillamme aiheuttavat toistuvilla matoilla polvistumishetkillään. Työajan hukkakaan ei tässä yhteydessä ole kovin vähäinen. Möisiköhän Erdoğan näille kuuluisia turkkilaisia lentäviä mattoja, niin eivät ainakaan taksiasemilla, satamissa ym. julkisissa paikoissa jaloissamme kumartelisi. Voisivat hoitaa rukoushetkensä ns. yläilmoissa. Vähän niin kuin nuo iranilaiset dronet.

Sateenkaarimyönteisen koulunkin pitäisi nykykäsityksen, tai ainakin SETAn mielestä, olla jokaisen etu. Keiden kaikkien, kysyn vaan! Ylitsevuotava suvaitsevaisuusajattelu Suomessa on valitettavasti johtanut siihen, että nykysuvaitsevaiset hyväksyvät ja suvaitsevat vain kanssaan samanmieliset ihmiset ja ajatukset. Sateenkaarimyönteinen koulu, sanan varsinaisessa merkityksessään, vain lisää koululaitoksen resurssitarvetta jo nykyisen heikon resurssoinnin päälle. Itse asiassa opetuksen resurssit voisivat olla kohdallaankin, mikäli opettajilta otettaisiin kaikenlainen ylimääräinen ”setailu” ja muut saman tyyppiset, opetuksesta resursseja vievät ”hankkeet” pois.

Nyt vaan kaikki turvallisesti Koraanejaan ja horoskooppejaan polttelemaan. Ei sitä tarvitse tehdä suureleisesti eikä suurlähetystöjen edessä. Kyseessähän on palava jäte ja näinä kalliin energian aikoina ne kannattaa hyödyntää lämmönlähteenä kotitaloudessa. Kerrostaloasujat voivat polttaa ne pihagrilleissä talkoomakkaroita paistellessaan. Yhteisöllisyys kasvaa eikä kenellekään tule paha mieli, niin kuin tästä blogin pätkästä – joku voi polttaa päreensä. Ei haittaa, eivät ne NATOn ovet ole muutenkaan auki.

Lähteet: gaudeamus.fi, seta.fi, mtv.fi

Kommentointi on suljettu.

Create a website or blog at WordPress.com

Ylös ↑

%d bloggaajaa tykkää tästä: